Like Stronghold #13: Tropico - Tropico 2: Kalóz öböl

A rovatban a Stronghold játékokhoz hasonló grafikájú, hangulatú, felépítésű, témájú; valós idejű stratégiai játékokról írok pár szót. A netes, vagy más platformokra írt, hasonló játékokat mellőzöm; szigorúan a PC-sekre koncentrálok.

A Tropico, az 1950-60-as években játszódik, ahol egy diktátor képzeletbéli bőrébe bújva kell irányítanunk, egy karibi szigetvilági, banán-köztársaságot; finoman lavírozva saját önön érdekeink, és a lakosok törékeny köcsögnyi lelkivilágának kiszolgálása közt. A Tropico 2: Kalóz Öböl, egy kicsit más tematikára épül; jóval régebben; az 1600-as években játszódik, s egy kalózvezért személyesítünk meg - bár, a cél ugyanaz maradt; egy szigetnyi lakos vaskézzel való irányítása. Mindkét játék ugyanazon alapokon nyugszik, hasonló a játékmenetük, a hangulatuk; ugyanolyan a grafikájuk, és az ilyesfajta játékokra fogékonyaknak, ugyanolyan játékélményt nyújtanak


Az első rész, erősen a Castro-féle banán-köztársaságra hajaz. Az épületek, az emberek, a zenék, mind a félévszázaddal ezelőtti Kubát idézik meg előttünk. Ámbár, kvázi diktátorok vagyunk, a kezeink sok tekintetben meg vannak kötve.
    Érdemes tudni, hogy uralkodásunk ideje nem határtalan. A beállításoktól függően 40-60 játékévnyi idő áll rendelkezésünkre, egy-egy küldetés alkalmával. Emellett, bár a szigetünkön vasszigorral uralkodunk, fenn kell tartanunk a demokrácia látszatát, és 8-9 évente választásokat kell tartanunk, ahol a polgároknak lehetőségük lesz letaszítani minket a bársonyszékből, ha elégedetlenek a ”munkánkkal”. Persze, határozhatunk úgy is, hogy nem írunk ki választásokat, bár ilyenkor polgáraink határozottan durcásak lesznek, ami veszélyes helyzeteket idézhet elő.

 
A játékokban a lakosokat (a 2. részben: rabszolgákat/kalózokat) nem lehet közvetlenül irányítani, csak a magasabb bérezéssel lehet őket motiválni, illetve a jó közérzet megteremtésével. Minden lakos egyéniség; vágyakkal, ideológiákkal, és igényekkel, amelyek kihatnak a moráljukra, a munkájukra és a hozzád, pontosabban az irányításod minőségéhez fűződő érzéseikre, gondolataikra.
    A lakosokra kattintva rengeteg információhoz juthatunk. Először általános információk bukkannak elő, úgy, mint az illető neve, kora, munkahelye, nemzetisége, valamint az általános igényei, mint éhség, pihenés, vallási-, szórakozási-, és egészségügyi igények, stb. Az Elégedettség panelen figyelhetjük meg, mennyire van megelégedve a táplálkozás, lakhatás, egészségügy, szórakozás, stb., minőségével, méretével, vagy mennyiségével. Mikor egy-egy csíknak már túl alacsony az értéke, akkor az egyén fogja magát, és megpróbálja kielégíteni a vágyait, ami mikor, hogy sikerül.

    A fehérrel kiemelt kategóriák a legfontosabbak az adott személy számára, így ezek jobban beleszámítanak az általános elégedettségi szintjükbe. Ha ez a csík túl alacsonyra esik vissza, az egyén lázongani kezd, majd megpróbálja ellened szítani a társait, és együtt megkísérlik megdönteni a diktatúrádat. A 2. részben a rossz közérzet a rabszolgákat szökésre, a kalózokat pedig lázadásra ösztönzi; így érdemes fokozottan figyelni, hogy minél többek legyenek elégedettek az uralkodás alatt.
    A Politika panel mutatja az illető milyen ideológiákat vall, továbbá a”hozzánk” fűződő érzéseit is. Emellett a további paneleken megtekinthetjük az otthonát, a munkahelyét; a családtagjait, illetve a képzettségét; valamint a személyes gondolataiba is betekintést nyerhetünk. Továbbá a Tropico 2. részében megfigyelhetjük a kalózok törzshelyeit és a jártasságaikat, mely utóbbi képességek a fosztogatásokkor mutatkoznak meg.

 
   
    Építkezés mód panel alatt találhatjuk csoportokba rendezve az épületeket. Ezek közül a legalapvetőbb az Infrastruktúra menü, mely alatt találhatók az utak és az Építkezési vállalat. Egy épület lehelyezésekor, előbb annak csak a sziluettjét láthatjuk. Ahhoz, hogy egy épület felépüljön, építőmunkásokra van szükség, melyeket az Építkezési vállalat biztosít számunkra. Ez az egyetlen épület (a díszítőelemeken kívül), amely azonnal felépül, amint lehelyeztük. Új épületeket, csak kiépített úthálózat közelébe lehet építeni, így az utak megépítésére is gondolnunk kell!
    Ha egyszerre több építkezés is folyamatban van, a melósok inkább az Építővállalathoz közelebbi helyszínen kezdenek dolgozni. Ahhoz, hogy egy tetszőleges építkezés munkafolyamatát felgyorsítsuk, módosítani kell annak a prioritását, amit az épületre kattintva érhetünk el.

     Az épületekre kattintva több információhoz juthatunk, úgy, mint az adott épületből származó jövedelmek, és kiadások; valamint, a munkaerő kapacitás, az aktuálisan ott dolgozó, ott lakó, vagy vendégeskedő személyek száma, és kiléte; és a munkások fizetése. Amennyiben kevés egy épületnél a munkaerő, úgy béremeléssel oda lehet csábítani az embereket, de akár ki is rúghatjuk őket, illetve szabályozhatjuk, hogy az adott épületnél hányan dolgozhassanak. A mezőgazdasági épületekre kattintva, egy listázó gomb segítségével megváltoztatható, hogy azok milyen növényt termesszenek. Ez hasznos, hogyha gyorsan kell valamilyen termény, de kevés az idő új épületek felhúzásához és megfelelő talaj kereséséhez, bár ez az opció a második részben már kikerült a játékból.


    A játék egyik motorja a mezőgazdaság. Nyolc-tíz féle növényt termeszthetünk, mint: kukorica –ami általános élelem a lakosok számára–, valamint luxuscikkeket, mint dohány, ananász, vagy kávé, melyekből nagyobb bevételekre tehetünk szert. Érdemes megfelelő gyárakat is felhúzni, hogy a terményeket feldolgozzuk, így tovább is növelhetjük a bevételünket.
    A növénynek nem teremnek meg minden talajon; az ”Info panel” - ”Általános növénytermesztési feltételek” alatt végigpásztázhatjuk a terepet, hogy mely növény, hol terem meg. Minél zöldebb a talaj, annál kedvezőbbek a feltételek az adott növény számára, minél pirosabb, annál kedvezőtlenebbek.
    Ezen panelen böngészve, sok hasznos információra bukkanhatunk, mint a lakosok igényei, politikai nézetei, vagy érzései.
   
    A Tropico 1. részében a sziget lakossága folyamatosan gyarapodni fog, minden egyes teherszállító hajó érkezésével. A hajlékkal nem rendelkező lakosok, rövidesen tákolnak maguknak favellákat, nyomornegyedeket létrehozva, és rondítva ezzel a terület szépségét. Ez rossz hatással van mindenki közérzetére, így érdemes több, tetszetősebb lakóépületet felhúzni, hogy kiküszöböljük ezt a csorbát - főleg, mivel a favellákat utólag nem lehet lerombolni.
    Néhány épületnek elektromos áramra van szüksége a működéshez, viszont az Erőművek rossz hatással vannak a közelben élő, és dolgozó emberek közérzetére, így azzal is sakkozni kell, hogy ezeket hol helyezzük le.
    Bizonyos épületekben, csak magasabb iskolai végzettséggel lehet munkát vállalni. Képzett munkaerőre kétféleképp tehetünk szert; egyrészt fizethetünk egy külföldi ügynökségnek, ami a következő hajóval küld egy megfelelő személyt, másrészt, ha középiskolát, és egyetemet építünk, melyekbe a lakosok eljárnak, s idővel elegendő tudásra tesznek szert, hogy felelősebb munkát vállalhassanak.
    Mindemellett, több épületféle áll a rendelkezésünkre, hogy jobbá tegyük az őslakosok és a turisták közérzetét, úgy, mint kocsma, étterem, kaszinó, stadion, luxus hotel, strand; templom, kórház, virágok, vagy épp szökőkutak. Rádióállomással és lapkiadóval az őslakosok szabadságérzetén könnyíthetünk, ám ha túlontúl szabadnak érzik magukat, könnyedén felbátorodhatnak, de katonai épületek építésével lehet kompenzálni a nép szórakozottságát.
   

    A vagyon gyarapítása összetett dolog; több lehetőség áll a rendelkezésünkre. Alapvetően a megtermelt áruk után jutunk a pénzünkhöz. A szállítóknak a terményeket előbb le kell szállítani a farmokról, ill. a gyárakból a dokkba, majd a teherszállító hajó megérkezése után, a dokkmunkások felpakolják rá az cikkeket. Az áruk ellenértékét csak ekkor kapja meg az ország. De lehetőségünk van lakbérből, vagy turizmusból is gyarapítani a korpát.
    A Rendelet mód panelen több opció is a rendelkezésünkre áll továbbá, többek közt a vagyon gyarapítására is, ám több hasznos funkciót is találhatunk errefelé. Például megszabadulhatunk néhány nem kívánatos polgárunktól, vagy növelhetjük, illetve ronthatjuk a közhangulatot, az őslakosok körében. Érdemes végigpásztázni a lehetőségeket, mert sok hasznos funkció van itt megbújva.
   
    A Tropico 1 gyakorló játékmódja, igen sok hasznos információval lát még el ezeken kívül, és nagyon hangulatosra is sikeredett, szóval ajánlom figyelmetekbe. Ganxta Zolee magyar szinkronjával nagyon ott van.
   
    A Tropico 2. részében a lakosság két főcsoportra osztható: kalózokra, és rabszolgákra. Itt nem gyarapodik saját magától a népesség; magunknak kell cselekedni az ügy érdekében.
    A játékban lehetőség van hajók építésére, amelyekkel különböző feladatokat hajthatunk végre, többek közt embereket rabolhatunk el, különböző szigetekről. A Rajtaütés utasítással, a kalózhajónk útra kel, és képzetlen munkaerővel, vagyis hétköznapi munkákat ellátni képes rabszolgákkal tér vissza. Az Iparos elrablása opcióval egy speciális munka elvégzésére alkalmas, képzett munkást rabol el nekünk; míg a Portya paranccsal, a hajó szert tehet gazdag túszokra, akikért borsos váltságdíjat kérhetünk, valamint szert tehetnek kalóz újoncokra, pénzre, és fegyverekre is. Ezeken kívül, a Felderítés paranccsal, egy adott terület feltérképezése, információ szerzésre szolgál, míg a Háború szítása utasítással, háborút szíthatunk két nemzet közt, s az így keletkezett zűrzavarban könnyebben zsákmányolhatunk értékeket a tengereken.
   
 
    Ugyanakkor kalózokat bármikor toborozhatunk a foglyokból egy rendelettel. Másik lényeges tudni való, hogy a kalózokat és a foglyokat, azok a dolgok teszik boldoggá, amik a másikakat bosszantják, vagy elszomorítják. A kalózokat, az anarchiát, és a védelmet sugárzó épületek villanyozzák fel, míg a többieket, a rendet, és a félelmet megjelenítő épületek tartják kordában; így foglalkoznunk kell az ilyen épületek elhelyezésével is
    Pénzszerzésre a szórakozóhelyek építésével, a szövetséges államokkal való kereskedelemmel, a már fent leírt portyázások alkalmával, valamint a gazdag foglyok kiváltásával tehetünk szert.
   
    Érdemes még, mindkét játéknál végignézegetni, a különböző rendeleteket és a részletes adatokat mutató naplókat, amelyek megértésével megkönnyíthetjük a saját játékunkat.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése