Like Stronghold #6: Age of Mythology

A rovatban a Stronghold játékokhoz hasonló grafikájú, hangulatú, felépítésű, témájú; valós idejű stratégiai játékokról írok pár szót. A netes, vagy más platformokra írt, hasonló játékokat mellőzöm; szigorúan a PC-sekre koncentrálok. 

A játék időrendben visszaugrik az első Age of Empires-hez, vagyis újra az ókorban kezdünk, viszont most már a mitológia világában is. Különböző isteni erők, varázslatok és különféle szörnyek, teremtmények színesítik a játékot. Az AoE sikerén felbuzdulva, 2002-ben jelentették meg az Age of széria spin off-jaként, majd 2003-ban látott napvilágot első kiegészítője, a Titans. 13 évvel a játék megjelenését követően (2015-ben) jelent meg második kiegészítője, a Tale of the Dragon, amivel az ázsiai mitológiát is bevonták a játékba.
 

A játék több érdekes újítást is tartalmaz, amilyen például a népek sajátos gazdasági rendszere és az egység hierarchiája.  Bár a görögöt tekinthetjük tipikusan működő rts civilizációnak (paraszt termel és épít, katona harcol), ellenben az egyiptomiaknál csak egy fáraó van, aki nagyon erős a mitikus egységekkel szemben, és az épületek felhatalmazásával gyorsítja a gyártást, termelést és kutatást. A vikingek pedig nem központi raktárakat használnak, hanem mozgó ökörszekereket, valamint a parasztok itt csak termelnek, mert az építkezést és javítást a katonák végzik.

A gazdasági rendszer a korábbi részekben ismert módon működik. Az építkezésekhez, gyártáshoz és kiképzéshez nyersanyagokra van szükség (favágás, vadászat, gyűjtögetés, bányászat). Ezek ebben a részben kiegészültek egy újabb erőforrással, az isteni keggyel (favor). Mivel ezt minden népcsoport másképpen termeli, így ez az elem tovább színesíti a játékot: a görögök imával gyarapítják, így a parasztok számától, az egyiptomiak szobrok állításával, így a nyersanyag mennyiségtől, míg a vikingek csatával, így a támadások számától függ az isteni kegy mennyisége vagy termelésének sebessége.


A játékmenetben itt is jelen van a fejlődés a korszakokban történő előrelépésekkel (Archaikus, Klasszikus, Heroikus, Mitikus). Ezen a téren mutatkozik meg a Mythology egyik legfőbb jellegzetessége; választanunk kell civilizációnktól függően, két kisebb isten közül, melyek egyéni tulajdonságokkal rendelkeznek. A választástól függően más egységeket kapunk (például Hidra, Főnix, Tűzóriás), különböző fejlesztésekkel (tüzes nyíl, dühöngés, gránit vér), nem beszélve az egyedi varázslatokról (földrengés, tornádó, erdőtűz), amiket csak egyszer használhatunk, így többféleképpen alakíthatjuk ki népünk tulajdonságait.

A kezelőfelület a már jól megszokott és bevált elemeket tartalmazza. Ami ezzel kapcsolatosan újdonság lehet, az egységkijelző a képernyő tetején. Ha egységeinket csoportokba rendezzük és gyorsbillentyűhöz rendeljük, megjelenik egy, a számával ellátott ikon. Ezek mellett a játék még a tétlenkedő munkásokat és hősöket is számon tartja - igen hasznos és időtakarékos megoldás, hisz nem kell keresgélni őket. Az egységek és hősök változatossága és használhatósága is jól eltalált: utóbbiak nem birtokolnak halhatatlanságot és tömegpusztító erőt, így a gyalogsággal, lovassággal együttesen alkalmazva érhető el a legjobb hatásfok.


Bár a kampány meghatározó része a játéknak, de valljuk be, egymagában nem generálna túl nagy eladást. Így a játék elsajátítását biztosító oktatópályán kívül rendelkezésre áll az egyjátékos mód, melyben a kampány küldetései mellett egy tetszés szerinti térképet választva saját játékot is készíthetünk (skirmish). A három teljesen eltérő nép és a hozzájuk tartozó különböző istenek igen változatos és hangulatos küzdelmeket biztosítanak. Minden csata más, akár két azonos faj között is nagy különbségek lehetnek, és nem tudunk rákészülni az ellenség támadásaira, hiszen ki tudja milyen egységek és isteni képességek vannak az ellenfél birtokában.

Az Age of széria tulajdonsága, hogy rengeteg hiteles információt és hasznos ismeretanyagot tartalmaz, és nincs ez másképp itt sem: részletesen ki vannak fejtve a népek kultúrája, épületeik, és a többi - a szórakozás és a játék elsajátítása mellett még oktatószerepet is betölt. Ha ez még mind nem lenne elég, kapunk egy saját térképszerkesztőt, hogy az általunk megálmodott környezetben és beállításokkal játszhassunk. Szerencsére igen jól sikerült az editor, könnyen kezelhető és egyértelmű.


Grafikailag mindhárom mondavilágot abszolút hitelességgel sikerül elénk tárni. Az egyik legfontosabb dolog, hogy az Age of játékok is feljebb léptek a grafikai megjelenítés ranglétráján. A három teljesen eltérő nép teljesen eltérő környezetet is kapott, a tájak jellegzetesek: míg Egyiptom napos és sivatagos, addig észak rideg és havas. A varázslatok megjelenítése felülmúlja a játék korabeli RPG-kben látottakat, elég csak a különböző lények idézésére, a meteoresőre, a villámokra vagy a fák életre keltésére gondolni.

Hangok és zene terén is domborít a Mytology. Tökéletesek a csatazajok, a környezet és az állatok neszei. Északon fúj a szél, vonyítanak a farkasok, szinte már fázik az ember. Az már csak hab a tortán, hogy a különböző népek mind a saját nyelvjárásuknak megfelelő hangokat kaptak. A zene teljesen harmonizál a játékkal, a női áriák miatt tényleg olyan istenségeket idéző; ráadásul ez is népenként különböző: a görög diadalittas és lendületes, az egyiptomi vidám és dallamos, míg a norvég komorabb és félelmetesebb.


A mesterséges intelligencia sajnos senkit nem fog megizzasztani. Ezen a téren nem voltak olyan alaposak az alkotók, mint a játék történetével. Sajnos egy csata során mindig ugyanonnan fog támadni a gép akár huszadjára is, és a támadásait is egy fix séma szerint végzi. Az útkeresés már elfogadhatóbb, de nekem nagyon nem tetszett a görcsös csatarendbe állásból fakadó totojázás. A nehézségi szintek Hard és Titan fokozatai már igen komoly kihívással rendelkeznek: itt már két ellenfélnél többel már nem tudunk megbirkózni (hacsak nem hívjuk segítségül a diplomáciát), ugyanis túlzóan gyorsan és nagy sereggel rohan le az ellen.

A játék azon felül, hogy az Age of Empires sorozat leszármazottja, igen változatos és tartalmas, a történelmi RTS műfajban egy kis felüdülést biztosít újszerű kampányával, a teljesen eltérő viselkedésű és megjelenésű három nép a választható istenekkel pedig további lehetőségeket biztosít. Ezzel arányosan emelkedik a játék újrajátszhatósága, és a multicsatákat lényegesen izgalmasabbá teszi.

 

Adatlap:

Fejlesztő(k):   Ensemble Studios
Kiadó(k):Microsoft Game Studios
Tervező(k):Ian F. Fischer, Bruce Shelley
Motor:Genie
PlatformokMicrosoft Windows, OSX
Kiadási dátum2002. október 30.
Kiegészítők:  Age of Mythology: The Titans: 2003. szeptember 30.
Age of Mythology: Tale of the Dragon: 2015. szeptember 18.
Magyarítás:szöveges magyarítás: az alapjátékhoz, a The Titans-hoz, és az Extended Editions-hőz.

Minimális gépigény:

CPU: PC with 450 MHz equivalent or higher processor
RAM:128 MB of system RAM
GPU:16 MB video card required
OS:Windows 95/98/2000/ME/XP
HDD:1.5 GB (+450 Titan exp)
Hang:Sound card, speakers or headphones required for audio
DirectX:  8.1
ODD:32x speed or faster CD-ROM drive
Hálózat:56.6 Kbps or better modem for online play
Ajánlott
periféria:  
Microsoft Mouse or compatible pointing device

Források: Wikipédia, PCguru, Gépigény.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése